skygge
skygge
UK Brasil Facebook

Artikler om kaffe

Bra å være kaffekjerring

Ingen grunn til å kutte ned på kaffen når du begynner å dra på åra: Eldre kvinner som drikker mye kaffe kan få bedre hukommelse, viser ny undersøkelse.

Publisert av: www.adressa.no 08.08.2007 kl 07:21

Kaffe og jogging mot kreft

P4 (Oslo): Ny forskning viser at det kan være smart å ta en kopp kaffe etter treningsøkta.

Publisert av: www.p4.no

Koffein gir bedre hukommelse

Koffein kan øke nervecelle-aktiviteten og potensielt forebygge hukommelsestap. Forskere ved Universitetet i Birmingham har funnet ut at koffein kan øke nervecelle-aktiviteten i hjernen.

Publisert av VG Nett

Unge øker kaffeforbruket

Kaffedrikkere i slutten av 20-årene drikker en ekstra kaffekopp om dagen i forhold til for tre år siden. Interessen for kaffe blant unge mennesker er på vei opp, sier Marit Lynes i Norsk Kaffeinformasjon.

Publisert av: www.radiocity.no 05.07.2006

Koffeinfri kaffe mot diabetes

De som drikker mer enn seks kopper koffeinfri kaffe om dagen har 33 prosent mindre risiko for å utvikle diabetes enn dem som ikke drikker kaffe i det hele tatt, hevder en ny amerikansk undersøkelse.

Publisert av: www.aftenposten.no 05.07.2006 kl 12:31:29

Kaffe for helsa

Kaffe står utrolig nok for over 60 prosent av antioksidantene vi får i oss i det norske kostholdet. Fem kopper om dagen beskytter mot mange utbredte sykdommer. Men ikke drikk mer.

Publisert av: www.forskning.no 26.05.2006 kl 05:00.

4 400 000 000 kopper kaffe i år

Oslo: Hver dag drikker 2,8 millioner nordmenn om lag 12 millioner kopper kaffe. Det gir et norsk kaffeforbruk på nesten 4,4 milliarder kopper i 2006. Særlig den hverdagslige svarte kaffen øker i popularitet.

Publisert av: Pressekontoret 22.05.2006, kl 17:23.

Den nye supermaten

Ifølge amerikanske ernæringseksperter er te, kaffe, sjokolade, avocado og fet fisk den nye supermaten - for her finnes det antioksidanter og Omega3-fettsyrer. Teen topper den nye supermat-listen, mens koffeinet i kaffen stimulerer hjernen og nervesystemet i kroppen. Det kan bidra til å redusere risikoen for diabetes, Parkinsons, svingende humør, hodepine, hull i tennene og kaffe forbedrer glukose-stoffskiftet samt insulinsensiviteten.

Kilde: Bedre Helse 26.04.2006

Traktekaffe ufarlig for hjertet

Traktekaffe øker ikke risikoen for hjerte-kar-sykdommer, viser en stor amerikansk undersøkelse.

Publisert av www.aftenposten.no 26. april 2006-Oppdatert: 26. april 2006 kl.09:18

Koffeingen kan gi hjerteinfarkt

Kaffedrikkere med treige koffeingener har større fare for å få hjerteinfarkt enn andre.

Publisert av www.dn.no 07.03.2006 - 22:25. Oppdatert: 07.03.2006 - 22:25

Kaffe? Ja, takk!

Det har kommet flerfoldige rapporter om kaffe de siste årene. Noen forteller om farene ved kaffedrikking, andre om helsebringende effekter. Det som er sikkert er at vi nordmenn drikker ca 160 liter kaffe i året.

Publisert av: Bedre Helse, 19.01.2006

Rett fra levra om kaffe

Oslo: Drikker du mer enn to kopper kaffe om dagen, er det mindre sannsynlig at du utvikler kroniske leversykdommer, viser en ny studie.

Publisert av: Norsk Kaffeinformasjon 21.12.2005

Kaffe for korttidsminnet

Den eldgamle sorte drikken får faktisk fart på toppetasjen. Deler av den, i hvert fall. Korttidsminnet kan bli bedre av moderat kaffedrikking, ifølge en studie.

Publisert av: www.forskning.no 6.12.2005

Kaffe gir ikke høyt blodtrykk

En ny studie viser at kvinner som drikker mye kaffe ikke har økt risiko for å utvikle høyt blodtrykk. Koffeinholdig mineralvann ser derimot ut til å være en risikofaktor.

Publisert av: Dagens Medisin 09.11.2005

Er kaffe sunt?

Ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll: Kaffe er den mest utbredte drikken i verden etter vann. Men er kaffe sunt? Forskningsrapporter peker i begge retninger; kaffe har tilsynelatende god forebyggende effekt mot blant annet diabetes type 2, mens det på den andre siden kan gi økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Publisert av: Verdens Gang, 21.08.2005

Anbefaler kaffe før trening

Koffein øker ytelsesevnen under trening med over ti prosent, ifølge en ny samling studier på koffeinets effekt på fysisk aktivitet.

For å lese mer: http://www.dagbladet.no/sport/2005/09/23/444305.html
Publisert av: Dagbladet, 23.09.2005 kl.14:56

Oppkvikkende - men hvorfor?

Forskere har nå funnet ut hvorfor en kopp kaffe eller te kan holde deg våken når du holder på med en krevende oppgave. Når spesielle celler i hjernen får for mye informasjon, sender de ut stoffet adenosin, som 'slår av' hjernen og gjør deg trøtt. Koffein blokkerer dette stoffet.

Publisert av: I Form, 02.09.2005

Sats på kaffe

Dropp energidrikker og kosttilskudd som lover overskudd og krefter. Kaffe overgår dem alle, i følge American Journal of Clinical Nutrition. Koffein stimulerer nemlig hjernen slik at du blir mer våken og får økt yteevne. 48.000 dansker deltok i en undersøkelse, og man fant ingen negative helseeffekter, ikke engang uregelmessig hjerterytme. (28-2005)

Publisert av Kvinner og Klær, 11.07.2005

Den store kaffe-testen

Nordmenn kjøper stadig mer espressokaffe til hjemmebruk. Nå har Norsk Kaffeinformasjon testet samtlige maskinmerker som selges i Norge, og resultatene er en klar forbedring fra tidligere år. - Rundt halvparten av maskinene lager espressokaffe av akseptabel kvalitet, mens de ti beste lager god espresso. Det er langt flere enn ved forrige test, sier kaffekonsulent Ann-Helen Johansen.
http://www.boarding.no/art.asp?id=17045
Publisert av: www.boarding.no 27.06.2005
Besøk vår nettbutikk
Contenta - kaffeløsning for bedriftsmarkedet

Kaffehuset Friele AS, Postboks 175, 5852 Bergen
Telefon: 55 92 66 00 Telefaks: 55 10 14 90 E-post: firmapost@friele.no