Salget av kaffemaskiner øker eksplosivt

Publisert: 08. mars 2011

Tall fra Norske Elektronikkleverandørers Forening viser at salget av kaffemaskiner økte med 158% i 2010.

Det er ventet et godt salg også inneværende år. Det gjelder både i elektronikkjedene og i dagligvarekjedene. Blant annet har Philips og Kaffehuset Friele solgt langt flere SENSEO-maskiner og kaffeputer enn forventet.

Det var i fjor høst at Kaffehuset Friele lanserte sitt SENSEO®-konsept sammen med Philips. Og selv om det allerede fra første dag var knallhard konkurranse fra Nestles Dolce Gusto, traff man et marked som var modent for flere aktører. Resultatet så langt er fem ganger flere SENSEO®-kaffeputer og tre ganger flere SENSEO®-maskiner enn budsjettert.

God tilgjengelighet og timing
Et svært viktig poeng har vært god tilgjengelighet. Store aktører som Coop, Expert, Euronics og Elprice sa ja til å selge kaffemaskiner, og gradvis fikk Friele også god distribusjon av kaffeputer. Godt støttet av tung markedsføring gikk derfor salget bare oppover. Det hjalp også betydelig at konseptet kom i markedet ved inngangen til julehandelen. Derfor havnet flere av kaffemaskinene høyt oppe på spesialbutikkene sin "10 på topp"-liste.

Aktiv bruk av sosiale medier
Med lanseringen av SENSEO®-konseptet tok Kaffehuset Friele ytterligere et steg inn i de sosiale mediene. SENSEO®-profilen på Facebook er populær. Her legger folk ut sine opplevelser både med maskinene og kaffen, og Facebook fungerer også som en problemløser. De hos Friele som flere ganger om dagen er inne for å følge aktiviteten, opplever ofte at spørsmål blir besvart av andre brukere.

Senseo kaffeputesystem
Enkopp-systemet SENSEO® gir raskt og enkelt velsmakende og nylaget Friele-kaffe akkurat når man måtte ønske det. Hemmeligheten ligger i kombinasjonen av Philips SENSEO® kaffemaskin og de spesialtilpassede kaffeputene fra Friele. Man kan velge om du vil lage én eller to kopper av gangen - resultatet er uansett førsteklasses kaffe som er toppet med en delikat crema.
Det tar under 40 sekunder fra du trykker på knappen til kaffen er klar. Kaffen blir helt lik hver gang, da de komposterbare kaffeputene er riktig oppmålt. Velg mellom kaffetypene Klassisk, Mørkbrent og Koffeinfri - eller Sjokodrikk, som passer perfekt til kalde høstdager.