Mitsubishi og Tchibo kjøper seg inn i "Frieles kaffefarm"

Publisert: 04. april 2012

Mitsubishi Corporation, Japan og Tchibo GmbH, Tyskland, annonserte nylig oppkjøpet på 36,5 prosent av aksjekapitalen Ipanema Coffees, Brasil.

Ipanema Coffees regnes som Brasils største kaffeprodusent både mht produksjon og kommersialisering av sertifisert spesialitetskaffe. Selskapet eksporterer til over 25 land og er en leverandør til store, internasjonale selskaper inkludert Starbucks, Nespresso og Friele.

Selskapenes talsmenn rapporterer at Tchibo GmbH, Tysklands største kaffeprodusent og en av de største kaffe-handlerne i verden, har ervervet 16,5 prosent av aksjekapitalen, mens Mitsubishi Corporation, en av de største konglomerater i verden, med en sterk tilstedeværelse i næringsmiddelindustrien, har kjøpt en eierandel på 20 prosent. De to nye aksjonærene vil delta i styringen av selskapet Ipanema Coffees sammen med  eksisterende eiere Friele, ML Trilux og Paraguaçu.

Ipanemas CEO Washington Rodrigues sier den nye aksjonærstrukturen vil gjøre Ipanema sterkere og enda mer konkurransedyktig, samtidig som det understreker det enorme potensial som Brasil har som et foregangsland med høy kvalitet i produksjonen av landbruksprodukter:

"Våre nye partnere vil være utslagsgivende for vår vekst både i produksjon og i tilnærmingen til nye markeder. Dette kombinerer vår brasilianske ekspertise i produksjonen av spesialitets-kaffe med de to nye partnernes inngående kjennskap til de europeiske og asiatiske markedene."

Kaffehuset Friele kjøper årlig en stor del av sin Brasil-kaffe fra Ipanema, og har nylig også lansert en spesial-kaffe kalt Ipanema Bourbon.

Kaffehuset Friele er Norges ledende og eldste kaffehus, og vårt arbeid er preget av ansvarlighet og lidenskap til kaffe. Med en markedsandel på ca 35 prosent  er vi hovedleverandør av kaffe til flere av dagligvarekjedene. I tillegg utgjør storhusholdningsmarkedet - som omfatter alle typer service- og servereringssteder, et stadig viktigere marked.