Jubileumsgave til bymisjonen fra Friele

Publisert: 09. november 2009

Kirkens Bymisjon i Bodø mottok en kjærkommen gave fra Friele i anledning Kaffehusets 210-årsjubileum. På torsdag overleverte Herman Friele en Toyota Urban Cruiser til Kirkens Bymisjon i Bodø.

I anledning Kaffehuset Frieles 210-årsjubileum ble bymisjonen i Bodø spurt om det var noe organisasjonen trengte for å lette arbeidet sitt.

"Bymisjonen har et daglig arbeidstilbud som krever mobilitet og kapasiteten er helt sprengt. Tjenesten, Jobb 1 er blitt så populær at vi trenger mer transportmidler til å frakte de arbeidslystne til dagsarbeid. En dag på Jobb 1 varierer stadi - f. eks. rydding av skog, bortkjøring av søppel, hagearbeid eller riving av et gammelt hus. Folk og redskaper tar plass i bilen på vei til nye oppdrag. Med en bil fra Friele blir det mulig for flere å delta i arbeidslivet," sier daglig leder i Kirkens Bymisjon Bodø, Anne Line Diesen.

"Vi syns arbeidet til Kirkens Bymisjon er beundringsverdig og det er med stor ydmykhet vi støtter opp under deres felles", sier Herman Friele, styreleder i kaffehuset Friele. "Arbeidet bak Jobb 1 er et godt initiativ som gir stabilitet og verdighet i tøffe hverdager. Det føles godt å støtte et slikt vellykket tiltak."

I tillegg skal Kirkens Bymisjon i Bodø få gratis kaffe året rundt. "En kopp kaffe har til alle tider vært en anledning for en god prat, og i norske lokalsamfunn har kaffen en sentral plass som "sosial olje". Kaffehuset Friele er svært bevisst kaffens rolle, og er dermed glad for å kunne bidra med våre produkter til bymisjonen", forteller Friele.

Kaffehuset Friele har inngått avtale med de fleste Kirkens Bymisjoner i Norge, ved å dekke deres årlige behov for kaffe.

Kaffehuset Friele har en god og lang handelshistorie med Nordland tilbake til 1850-tallet da man drev byttehandel med fisk og kaffe. "Når vi gir litt ekstra til samfunnsarbeid er det naturlig for oss å gi tilbake til de samfunn vi berører med vår virksomhet. Så vel som tiltak i de kaffedyrkende land som Brasil, er det viktig med tiltak til lokal samfunn her i Norge også.", sier Herman Friele.

Kontakt Atle Engelsen, Kommunikasjon og Samfunnsansvar Kaffehuset Friele, for nærmere opplysninger tlf. 55 92 66 00