Friele med nye SENSEO-varianter

Publisert: 01. mai 2011

Friele utvider SENSEO-sortimentet, og blir første énkoppsaktør på det norske markedet med økologisk og sertifisert kaffe.

1. mai lanserte Friele to nye SENSEO®-varianter; Cappuccino og Naturens Utvalgte.

- Siden i høst har vi solgt tre ganger flere SENSEO®-maskiner enn budsjettert, og det virker som trenden fortsetter. Etterspørselen etter nye kaffevarianter har vært stor, og lanseringene er et svar på denne, sier produktsjef Mona Lindgren.

Forbruker forventer variasjon

- Kjøper man et énkoppssystem, ønsker man muligheten til å variere fra kopp til kopp, og detforutsetter en viss bredde i sortimentet, fortsetter Lindgren. Vi ønsker å holde konseptet attraktivt og aktuelt til enhver tid, og vil kontinuerlig vurdere sortimentet.

De to nye variantene øker Friele SENSEO®-familien til seks varianter, og inneholder nå fire typer ren kaffe samt varm sjokolade og cappuccino.

Friele SENSEO® Cappuccino gir forbrukeren muligheten til enkelt å få en kaféopplevelse i sitt eget hjem. For å lage en herlig cappuccino med en lekker crema, er én pute og et trykk på knappen alt som skal til.

Friele SENSEO® Naturens Utvalgte er en mørk og aromatisk kaffe laget av 100 % økologiske arabica-bønner. I tillegg er kaffen sertifisert av Utz Certified, slik at forbrukerne kan være trygge på at kaffebønnene er produsert på en sosialt og miljømessig forsvarlig måte.

- Dette er en Premium kaffe som vi er veldig stolt av å kunne tilby norske dagligvarekunder, sier Mona Lindgren. - Det er det eneste økologiske alternativet blant énkoppsaktørene i Norge, og den smaker fortreffelig!

I stadig vekst

Salget av kaffemaskiner økte med 158 % i 2010, og alt tyder på fortsatt vekst i markedet også i år. Selv om det allerede fra første dag var knallhard konkurranse fra blant annet Nespresso og Dolce Gusto fra Nestlé, traff man et marked som var modent for flere aktører.

- Tilgjengelighet, pris, smak og lettvinthet har vært viktige grunner til suksessen, sier Lindgren.
- SENSEO® har fått god distribusjon, og det at kjente kvalitetsprodusenter som Friele og Philips står bak konseptet gir folk trygghet. Dessuten fokuserer SENSEO® først og fremst på denvelsmakende, tradisjonelle sorte kaffen som folk flest drikker og foretrekker. Og når både maskiner og kaffeputer er relativt rimelige er vi trygge på at suksessen vil fortsette!