Friele med bourbonkaffe fra egen farm

Publisert: 01. februar 2012

Blant kaffekjennere er det kjent at de gule kaffebærene gir en ekstra sødmerik og fyldig kaffe. Gjennom Frieles eierskap i Ipanema Coffees har Kaffehuset Friele sikret seg tilgang til den enestående kaffen.

Gul bourbon kommer fra noen av verdens eldste og mest utsøkte kaffetrær. Bærene til Frieles bourbon kaffe dyrkes på farmen Ipanema, 1300 m.o.h. i Sul de Minas i Brasil.

- Det kuperte og solfylte landskapet i denne regionen gir bærene en langsom modning. Det resulterer i en kaffe som er fyldig, søt og lett syrlig, beskriver produktsjef Torunn Martin. - En leskende munnfølelse og krydderaromaer av nellik og muskat gjør dette til en spennende smaksopplevelse, som Friele er stolt av å kunne presentere til norske forbrukere.

Kaffedrikkere mer bevisste på kvalitet og smak

Ipanema Coffees, som Friele er deleier i, har mottatt mange priser for sin gode kaffe. Blant annet har de vunnet Cup og Excellence Special Gold Award og Rainforest Alliance Annual Cupping Contest.

- Kaffedrikkere har blitt mer bevisste på kvalitet og smak. Dette gjør at etterspørselen for kvalitetskaffe har økt, og det er konkurranse om å få kjøpt den beste kaffen i opphavslandene, sier Torunn. - Kaffehuset Frieles gode relasjoner i Brasil gjør at vi får tilgang til den beste kaffen.

Interessen for Friele Barista-serien og Ipanema Bourbon er stor også hos kjedekunder, og dette nyeste tilskuddet i familien har fått full distribusjon både i Rema 1000 og ICA Norge.

- Volumveksten i segmentet hele bønner på 54%, og ikke minst for Friele Barista-serien, med hele 77% vekst (Kilde: Nielsen, YTD, 1. januar 2012), gjør at kjedene har store forventninger til Ipanema Bourbon. Vi akter å innfri, avslutter den stolte produktsjefen.

Sertifisert kaffe

Kaffen er sertifisert av Utz Certified, som hjelper kaffefarmer å forbedre sosiale forhold, å få mer miljøvennlige produksjonsprosesser og å oppnå lønnsom drift.

- Som verdens største kaffefarm har Ipanema Coffees, sammen med Utz Certified startet mange spennende sosiale prosjekter, som blant annet 6 barnehager for de ansattes barn, sier Torunn. - Det er viktig for Kaffehuset Friele at våre leverandører handler ansvarlig i forhold til arbeidstakere og miljø. Ipanema Coffees er et prakteksempel på hvordan drive lønnsomt samtidig som det tas hensyn til miljø og sosiale forhold.