Svart helsedrikk

Svart helsedrikk

Publisert: 13. oktober 2011

Et moderat inntak av kaffe har stor sett bare helsefordeler.

Tekst: Cox/Hilde Sander Meling

Det kommer frem i en ny samling av 21 ulike studier på koffeinets effekt på fysisk aktivitet. Rapporten, som viser at koffein øker ytelsesevnen under trening med over 10 prosent, er publisert i det medisinske tidsskriftet Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports.

– Flere studier har vurdert kaffens effekt på helse og kroppen vår. Et moderat inntak av kaffe har storsett bare helsefordeler. Studier viser redusert risiko for visse typer kreft, diabetes type 2, Alzheimers og Parkinsons sykdom, forteller ernæringsfysiolog Lise von Krogh. Hun legger til at mange kaffedrikkere opplever at den virker oppkvikkende og skjerpende på konsentrasjonen.

– Det skal også legges til at kaffen inneholder antioksidanter og bidrar betydelig på antioksidantinntaket i Norge, informerer van Krogh som blant annet driver bramat.no og Nutricom sammen med klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.


Svart er best
Kjenner du til at kaffe har positiv effekt på yteevnen under trening?

– Dersom du pøser på med tre til fire espresso rett før trening, kan dette bidra til mindre stølhet. Du vil også føle deg mer opplagt under selve treningen ettersom du får i deg en god porsjon koffein, opplyser Lise von Krogh som også er kjent for sin rolle som kostholdsekspert i magasinet Shape-up og NRK Puls.

Den helsebringende effekten som kaffe har, får du størst utbytte av dersom du drikker svart filterkaffe. I motsetning til kokekaffe, er nemlig filterkaffe fri for kolesteroløkende fettstoffer. Filteret i kaffetrakteren fanger opp disse stoffene, mens i kokekaffe og presskannekaffe vil fettstoffene kafestol og kaveol bli med kaffen inn i kroppen. Et høyt forbruk av denne type kaffe kan altså øke kolesterolet. 

– Kaffe med melk kan bidra til et økt energiinntak, særlig om du drikker flere kopper kaffelatte med helmelk daglig. Da får du i deg ekstra av det mettede melkefettet. Dette kan være uheldig. Energiinntaket øker ytterligere om du sukrer kaffen eller har i sjokoladesaus (kaffe mocca), forteller Lise van Krogh. 

Forsiktig kaffebruk
Kaffe kan også ha negative effekter. Når bør man la være å drikke eller innta moderate mengder med kaffe?

– Har du anlegg for høyt kolesterol eller har høyt kolesterol, bør du holde deg til filterkaffe. Du kan også oppleve redusert søvnkvalitet om du drikker kaffe sent på kvelden eller få problemer med å sovne, sier van Krogh som legger til at store mengder kaffe også kan gi hjertebank, skjelvinger og økt hjerterytme.
Dessuten kan det være smart å redusere kaffeforbruket eller kutte kaffe helt ut om du prøver å bli gravid - særlig om resultatene uteblir. Dette gjelder også mannen, forteller Lise van Krogh.

Kommentarer

Legg til ny kommentar

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og siste nytt om kaffe.

Meld på

Informasjon om deg